GRY STOLIKOWE - SZACHY cz.2
Podczas
dzisiejszych zajęć poznacie zasady rozpoczęcia gry a także ruchy poszczególnych
bierek.
ROZPOCZĘCIE GRY:
Przed rozpoczęciem gry należy ustalić,
który z graczy będzie grał białymi, a który czarnymi. Bierki należy ustawić na pozycjach
wyjściowych:
Zwracamy uwagę, aby białe bierki stały na
liniach „1” i „2”, a czarne na liniach „8” i „7”. Szachownica powinna być
ustawiona tak, aby w lewym dolnym rogu znajdowało się pole czarne. Partię
zawsze rozpoczynają białe.
ZASADY PORUSZANIA SIĘ FIGUR
KRÓL
|
Król może
poruszać się o jedno pole we wszystkich kierunkach (do przodu, do tyłu, na
boki i na ukos). Specjalnym ruchem króla jest roszada, która będzie omówiona
dalej.
|
HETMAN
|
Hetman może
poruszać się o dowolną ilość pól we wszystkich kierunkach (do przodu, do
tyłu, na boki i na ukos).
|
WIEŻA
|
Wieża może
poruszać się o dowolną ilość pól do przodu, do tyłu i na boki (NIE na ukos).
|
GONIEC
|
Goniec może
poruszać się o dowolną liczbę pól na ukos.
|
SKOCZEK
|
Skoczek
porusza się o 2 pola w linii prostej i 1 pole na bok (jest to jedno
posunięcie). Skoczek jest jedyną figurą mogącą przeskakiwać przez inne
bierki.
|
PION
|
Pion porusza
się o jedno pole do przodu, a na początku (w SWOIM pierwszym ruchu) może
poruszyć się o dwa pola naprzód.
|
BICIE W SZACHACH
W
szachach bicia NIE SĄ obowiązkowe.
Bicie jest to usunięcie bierki przeciwnika z
szachownicy. Można tego dokonać tylko swoją bierką. Wszystkie figury biją,
przesuwając się na miejsce zbitej bierki (przeciwnego koloru). Król, hetman,
wieża, goniec i skoczek mogą zbić bierkę, która znajduje się na polu, na którym
dana figura może stanąć. Wyjątkiem jest pion, który bije bierkę stojącą z
przodu o jedno pole na ukos od niego. Specjalnym biciem, które może wykonać
pion jest bicie w przelocie, które będzie omówione podczas kolejnych zajęć.
W kolejnej części dowiecie się, co kryje się pod
hasłem ROSZADA
oraz SZACH, MAT , PAT.
Serdecznie zapraszam
Marcin Zawadzki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz